Malmin Kentän Rakentaminen on ilmastopommi

HUU-HAA PROJEKTI vailla vertaa!

Perussuomalainen politiikka asioista päätettäessä perustuu järkeen, eikä ideologiaan.

Helsingin Kaupunginvaltuusto on päättänyt Vasemmiston ja Kokoomuksen johdolla lopettaa Malmin kenttä ja rakentaa asuinalue tilalle. Eduskunnalla pitää olla mahdollisuus päättää Malmin säilyttämisestä.

Vääntö Malmin kentän tulevaisuudesta ja hömppä asuntorakentamisesta jatkuu.

Toivottavasti järki lopulta voittaa ja asuntotuotanto toteutetaan toisaalla ja eri keinoin.

Ilmastokysymys, hiilineutraalisuus Helsingissä ja Suomen päästöt ovat päivittäin otsikoissa ja kilvan eri tahot huutavat eetteriin, kuinka ympäristöystävällisiä he ovat.

Malmin kentän rakentamisella nämä ajatukset ja todellisuus eivät kohtaa.

Anni Sinnemäelle (Vihr.) on esitetty suoria kysymyksiä päätösten järkevyydestä Suomen Kuvalehden toimesta, vastauksia ei ole tullut.

Tässä Vihreiden asunnon tuotanto/Malmin kentän tuhoamis kiimassa ei luonto arvot paljoa paina. Kentän ympäristön luonnon monimuotoisuus on todettu tosiasia, ei kiinnosta Viher kommunisteja sen enempää, kuin Keskuspuiston koskemattomuus. Järkisyyt eivät paina, kun aate edellä menevät muusta välittämättä.

Malmin kentälle kaavaillut 13 000 asuntoa ovat toteutettavissa Helsinkiin täydennysrakentamisella sekä tekemällä korkeampia asuinrakennuksia, joissa on lisäksi liikehuoneistoja alakerrassa. Mainituilla ratkaisuilla saamme säilytettyä Malmin kentän sekä vähennämme autoilun tarvetta päivittäisillä ostosmatkoilla. Näillä ratkaisuilla luomme myös yrittäjille mahdollisuuksia työllistää ja luoda uutta.

Alueen rakentaminen ei palvele paremmin Helsingin etua kuin Suomenkaan. Massiiviset maan siirrot, paalutus, ym. toimet tuottavat esirakennustyön aikana Malmilla yli 350 000 tonnia hiilidioksidia. Pelkästään kuorma-autoliikenne maan poistossa tuottaa mainitun lisäksi  rakennusvaiheessa 6400 tonnia CO2-päästöjä. Ajoneuvoyhdistelmien liikenne itsessään aiheuttaa alueelle merkittäviä ruuhkia sekä paikallisia päästöjä. Kuljetus tarve pois kuljetettavalle maa-ainekselle on 43 300 sora kasetti yhdistelmä autollista. Kysymykseen tulee myös, minne Helsingissä tai lähialueilla kyseinen maamassa (1,3milj. m3) sijoitetaan ja paljonko siitä on piimaata, eli pilaantunutta maa-ainesta, joka vaatii erikoiskäsittelyn? Tämän lisäksi on otettava huomioon itse rakentamiseen tarvittava kuljetusten määrä. Myös talojen pohjat on tuettava, useimmissa tapauksissa  teräsbetonipaaluilla. Jos pilarin keskipituus on 10 metriä, reikiä tarvitaan 1,4 miljoonaa, suunniteltuun rakennus määrään.

Ruuhkia tiedossa, vai toimitetaanko kuljetukset polkupyörillä ja jalan?

Kenellä on varaa maksaa näistä asunnoista kuluja vastaavia hintoja ja kuinka paljon on Helsingin Kaupungin vuokra-asuntoja, jotka rahoitetaan yhteisestä pussista? Osto/yhtiövastike- tai vuokrahinta per m2 on päätä huimaava. Houkutteleeko Malmille suunniteltu asuinalue myös maksukykyisiä, korkeita kuntaveroja maksavia asukkaista, epäilen.

Tulevaisuus kentän käytössä

Tulevaisuudessa siintävät sähkölentokoneet ja Drone-kuljetukset. Pelastus ja rajavalvonta toiminta on kärsinyt toimintojen siirtämisestä pois Malmilta ja lisännyt vasteaikaa. On aika palauttaa toiminnot takaisin Malmin kentälle ja lopettaa hömpötys!

– Suomi vaikenee ”älykkäästä pienlento­liikenteestä”

Kevytilmailun valtavat kehitysnäkymät tekevät Malmin kentän säilyttämisestä kansallisen kysymyksen.

Sähkökäyttöiset, pienet lentokoneet tulevat. Neljä lentokoneenvalmistajaa kehittelee hankkeeseen sopivia, sähkökäyttöisiä, pystysuoraan nousevia ja laskeutuvia eVTOL-lentokoneita, joita tilattaisiin verkossa.

Ensimmäisiksi kokeilu kaupungeiksi on valittu Dubai ja Dallas. Suomi ja Helsinki innovatiivisena maana on saatava mukaan kehityksen kärkeen. Mm. Tähän toimintaan tarvitsemme Malmin kenttää, joka keskeisen sijainnin johdosta kattaa tulevaisuudessa hyvin merkittävän osan kansasta (20%).

“Liikenne- ja viestintäministeriö teetti kolmella asiantuntijalla Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 -nimisen selvityksen. Työtä johti ex-pääministeri Esko Aho ja mukana olivat Lauri Lyly ja Inka Mero.

Taustalla oli ministeriön toive tehdä Suomesta ”johtava älykkään liikenteen ekosysteemi”.

Kumipyöräliikenteeseen keskittyvä selvitys unohtaa täysin älykkään lentoliikenteen mahdollisuudet. Sivulla 23 tosin mainitaan lentävät liikennepalvelut ja sanotaan, että

”myöhemmässä vaiheessa uudet lentävät pienliikennevälineet kuljettavat myös matkustajia”.” -siinä kaikki.

Helsingin Vihreä johto haluaa Malmin lentokentän pois, vaikka alue olisi sitten joutomaana 100 vuotta. Ei poliittisia päätöksiä ennenkään ole tehty pelkästään taloudellisin perustein. Vihreiden Helsingissä kuljetaan kävellen tai pyöräillen. Ei kuljeta Diesel-busseilla eikä yksityisautoilla, eikä varsinkaan lennetä. Siinä eivät järkisyyt paina. Kyse on periaatteesta, Vihreiden puolueen aatteesta.

Lähteet:
Suomenkuvalehti.fi :
Mailmin Lentokentän Hallin Vuokrasopimuksia jatkettii – Suomi vaikenee älykkäästä Pienlentoliikenteestä

Suomenkuvalehti.fi :
Kalliita asuntoja – Isoja Ymparistovaikutuksia: Onko Malmille Rakentamisessa Mitään järkea?